måndag, juli 04, 2016

Almedalen, för sjätte året i rad...


Det är Almedalen igen! Det är faktiskt en av sommarens höjdpunkter, en festival för oss som är intresserade av politik och samhällsfrågor med ett enormt utbud av olika seminarier, diskussioner och debatter men även kulturinslag. Allt placerat i ett vanligtvis sommarfint Visby, med smala gränder, klätterrosor, kyrkoruiner, havet och solnedgångarna. Alla är här, man springer på ministrar och företagsledare överallt. Och stämningen är sådär "sista dagarna före semestern". Alla frågor är på bordet, varenda kontorslokal, torg, restaurang, café, parkeringsplats, gräsmatta och även privata hem (!) hålls seminarier, 3800 stycken totalt. Stora teman i är är såklart asyl/integration och Brexit men även regionindelningen, höghastighetståg och det ständiga temat bostäder. Det internationella deltagandet känns större än tidigare, med utländska ambassadörer och ministrar på seminarierna. Framförallt för att prata om EU eller säkerhetspolitik, såklart...


Jag åker till Almedalen helt privat och på egen bekostnad, precis som tidigare år, och alltså inte som en del av Lunds kommuns delegationen. Kommunen lägger 700 000 kronor på Almedalen, och erbjuder alla politiker i kommunstyrelsens arbetsutskott att åka med, med gratis resa och boende. Vi i vänsterpartiet är moståndare till satsningen på Almedalen, och för att leva som jag lär åker jag alltså på egen bekostnad. 

Vänsterpartiets senaste reservation, där vi förklarar vår syn på kommunens deltagande i Almedalsveckan, finns att läsa här: http://hannagunnarsson.blogspot.se/2016/01/lunds-kommun-bor-inte-aka-till.html

(Se gärna också en gammal artikel från Sydsvenskan där jag fick ett riktigt bra citat om min syn på det hela:  http://www.sydsvenskan.se/lund/lundapolitiker-till-almedalen/)

Boendeformen blir i år några dagar tält och några dagar stuga på Norderstrands camping norr om Visby, där jag bott varje år. Årets delegationen består av mig själv och mina vänner Christian, Elina, Linn och Erica, alla bekantskaper från Lunds kårvärld. Vi har folkbildningssemester! Ingen representerar längre någon organisation utan vi är fria att lyssna på det som är intressant för stunden. 

Jag åker till Almedalen för att det är otroligt roligt! Det finns seminarier om allt och lära sig väldigt mycket. Stämningen är avslappnad och semestrig. Ministrar och kändisar springer runt i vimlet. TV- och radiosändningar görs inför spontan publik. Visby en fantastisk stad, där man kan gå runt i timmar och njuta av kyrkoruinerna, små gränder och såklart ringmuren.