söndag, juni 29, 2014

Med tält till Almedalen!


Nu är det dags för Almedalen igen, en av sommarens höjdpunkter. Detta är mitt fjärde Almedalen och jag ser mycket fram emot det. Delegationen består av mig själv och mina vänner Christian, Johan och Elina, alla bekantskaper från Lunds kårvärld. Det betyder att det nog blir en del utbildningspolitiska seminarier, även om vi kanske har "vuxit ifrån det" lite nu.

Jag åker till Almedalen själv, precis som tidigare år, och alltså inte som en del av Lunds kommuns delegationen. Kommunen lägger en halv miljon på Almedalen, och erbjuder alla politiker i kommunstyrelsens arbetsutskott att åka med, med gratis resa och boende. Vi i vänsterpartiet är moståndare till satsningen på Almedalen, och för att leva som jag lär åker jag alltså på egen bekostnad. Sydsvenskan skrev en liten artikel om Lunds kommun i Almedalen idag, där jag fick ett riktigt bra citat om min syn på det hela:  http://www.sydsvenskan.se/lund/lundapolitiker-till-almedalen/

Boendeformen blir som vanligt tält på Norderstrands camping norr om Visby (ett år har vi haft stuga där, men man måste vara ute i så otroligt god tid då). Det blir nog inga regelrätta mingel i år, dels för att det inte är så roligt om man inte har ett speciellt syfte med sitt minglande, och dels för att det kommer vara  galet mycket folk i år, vilket ger köer och trängsel. Mitt första år var det fortfarande väldigt lätt att komma in på mingel, även de riktigt stora, men nu krävs föranmälan veckor innan. Det är bra. Bort med minglisarna, de ger Almedalen dåligt rykte. Gratis alkohol är onödigt. 

Jag åker till Almedalen för att det är otroligt roligt! Det finns seminarier om allt och lära sig väldigt mycket. Stämningen är avslappnad och semestrig. Ministrar och kändisar springer runt i vimlet och kan belyssnas i tält och gathörn, man blir nästan lite starstruck. TV- och radiosändningar görs inför publik. Dessutom är ju Visby en fantastisk stad, där man kan gå runt i timmar och njuta av kyrkoruinerna, små gränder och såklart ringmuren. 

Nu hoppas vi bara allt annat inte totalt regnar bort...