söndag, september 15, 2013

Om kyrkovalet: Vad vill vi med kyrkan i Revingeby? (2)

Jag ska strax springa ner och rösta i kyrkovalet i Revinge kyrka. Femtio meter från min lägenhet ligger vår bykyrka. Den betjänar ungefär 400 personer som bor i och kring Revingeby, och är en av tre kyrkor i Södra Sandby församling. Vår kyrka är liten och gullig, vitkalkad och med en liten kyrkogård runt om. Den har legat på samma plats i 800 år.

I församlingen finns två nomineringsgrupper. Valet är därför inte så svårt. Eller så är det jättesvårt... De två grupperna är socialdemokraterna och "kyrkans framtid". Socialdemokraterna vet man ju vad det är och vad de står för (även om jag faktiskt inte känner någon på listan närmare). Av Kyrkans framtids lista kan man utläsa att de har flera borgerliga kandidater (eftersom jag känner en handfull av namnen från kommunpolitiken och vet vilken partibeteckning de har). Informationen som har skickats hem är minst sagt intetsägande och skiljer sig inte väsentligt åt mellan de två grupperna.

Men har det någon betydelse vilken grundideologi man har i valet till kyrkofullmäktige, alltså den lokala delen av kyrkovalet? Uppgiften är trots allt "bara" att planera verksamheten i tre relativt små kyrkor i en församling med ett par tusen (kanske 6000?) medlemmar. Församlingen har tjugo anställda och en budget som förmodligen inte är jättestor. Så nja. Kanske inte.

Jag bestämde mig därför för att den här gången vara en duktig och påläst medlem. Jag har lite åsikter om hur församlingen fungerar och är inte helt nöjd. Framförallt inte när man jämför vår församling med församlingen på andra sidan ån och kommungränsen, Löberöds församling i Eslövs kommun. En av mina vänner arbetade som präst där i våras och jag var därför på gudstjänst där lite då och då. De har också tre kyrkor, i tre byar med omgivande gårdar. Visserligen är Södra Sandby större än deras största by, Harlösa, men ändå.

När jag jämför Södra Sandby församling med Löberöds församling blir jag besviken och missnöjd. I Löberöd har varje kyrka fått var tredje söndag. Det är högmässa ("riktig" gudstjänst) på söndagförmiddagen i alla kyrkor, men också lite mysigare kvällsgudstjänster och mycket musik. De har även aktiva medlemmar i alla tre kyrkor som fixar riktigt rejält kyrkkaffe, soppluncher och våffelkvällar. Det är en riktigt trevlig församling.

I Revinge kyrka har vi som mest en gudstjänst i månaden, och nästan aldrig "riktiga" gudstjänster på söndagförmiddagen. Vi har istället "stilla mässor", som visserligen är trevligt, men mest lite tända ljus... Och vi har inget riktigt kyrkkaffe.

Jag skickade därför iväg frågor till kandidaterna för de två nomineringsgrupperna i Södra Sandby församling: (1) Vad vill ni med Revinge kyrka, hur många gudstjänster ska det vara i de mindre kyrkorna i relation till huvudkyrkan i Södra Sandby? och (2) hur ser ni på den mer sociala verksamheten i Revingeby, till exempel riktigt kyrkkaffe i församlingshemmet där man kan sitta ner och prata, istället för en snabb kopp kaffe stående i det trånga vapenhuset?

Men tyvärr fick jag inga riktiga svar, vilket var en besvikelse. Av den "borgerliga" nomineringsgruppen fick jag ett "tack för dina åsikter, det var intressant, vi tar med oss det" (!) och av socialdemokraterna "tack för dina åsikter, det var intressant, vill du engagera dig?". Det senare är såklart bättre än det förra, men det var inte riktigt så fylligt som jag hade förväntat mig och önskat. Jag väljer också att gå den säkra vägen och lägga min röst på (s) även i församlingen. Men först ska jag googla fram var kandidaterna bor och hoppas jag hittar någon som bor i byn.

Och, ja, det slutar nog med att jag, trots att jag är ateist, får bli aktiv i kyrkan. Ska man få något gjort får man väl göra det själv. Jag vet ju liksom hur man gör när man kokar kaffe.