tisdag, augusti 24, 2010

Det är valrörelse igen



Valstugorna anlände till Stortorget i Lund idag. Det betyder att valrörelsen har börjat på riktigt. Äntligen. Det är fantastiskt med valrörelse. Under en månad får man ägna sig åt en av de saker man tycker är allra roligast: att hela tiden vara omgiven av politik och prata politik med folk vart man än går.

Men det är samtidigt otroligt jobbigt. Det är sena kvällar, långa att-göra-listor där en färdig arbetsuppgift omedelbart ersätts av två nya, och alltid en massa saker att släpa runt på. Förberedelsetiden är den jobbigaste. När allt är klart, beställt och framme rullar det bara på.

Det är återigen en sådär där sen kväll. Som nattmänniska bryr jag mig inte så mycket, jag jobbar ändå bäst efter kl 21. I skrivandets stund tar jag en kort paus i korrläsandet av valplattformen.

Det tar lång tid att författa en valplattform. Vi skrev texter i våras, långa och pratiga texter där allt som var viktigt skulle vara med. Medlemsmötet beslutade att korta ner den, vilket jag jobbade med under semestern i juli. Jag satt på mina föräldrars altan och kortade ner texter, i värsta skolfröken-manér. Strök meningar och skrev ihop stycken. Nu är det bara sista korrläsningen kvar. Det blev en riktigt bra valplattform till slut! Imorgon skickas den till tryck.

Det har gått fyra år sedan senaste valrörelsen. Det känns faktiskt som igår. Den valrörelsen var helt fantastiskt, slog till och med EMU-kampanjen. Så många underbara minnen. Den här valrörelsen kommer att bli helt annorlunda. Jag är inte student längre, utan jobbar heltid för en av studentkårerna. Det är visserligen flexibel arbetstid och allt sånt, men ändå ett heltidsjobb. Det var sannerligen mycket enklare att kampanja när man bara hade 5-6 timmar föreläsningstid i veckan och terminen knappt hade dragit igång när valstugorna var på plats.

Den här gången får valkampanjandet ske på kårlediga eftermiddagar och kvällar, och en rejäl semester ska bokas in veckan efter valet - oavsett hur det går...