fredag, februari 12, 2010

Alltid kollektivtrafik



Sydsvenskan har gjort en granskning av kommunens resepolicy. [Läs artikeln]. På nätet saknas såklart den fantastiska lilla intervjun med Tove Klette där hon berättar att hon var den enda som cyklade hem efter medborgarstämman på Gunnesbo, och att det gäller att inte bromsa för mycket för då kan man falla på de isiga gatorna.

Kommunens resepolicy säger att kollektivtrafik ska prioriteras. Inom kommunen ska politiker och tjänstemän som transporterar sig i tjänsten/uppdraget först och främst gå eller cykla, i andra hand åka kollektivt och tredje hand bil (helst någon av kommunens miljöbilar).

Att kollektivtrafik ska gå i första hand är en självklarhet. Kollektivtrafik ska alltid användas när det är möjligt, vilket det är i nästan alla fall. Att flyga till Stockholm är uteslutet. Det är helt enkelt inte nödvändigt. Om exempelvis kommunstyrelsens ordförande måste åka till Stockholm, efter att ha undersökt möjligheterna att ha internetbaserade möten, ska han åka tåg. Vi kan spendera lite extra på egen kupé på nattåget om det behövs. Man flyger bara inrikes om man möjligtvis ska till Umeå eller norr om det.

I de östra kommundelarna är det dock svårt att åka kollektivt. Inte till de olika orterna men väl mellan dem. Det är inte alltid rimligt att LKF:s vaktmästare i Södra Sandby ska passa de få busstiderna som finns när hon eller han ska åka ut till Revingeby för att fixa min skallrande dörr, även om det någon gång skulle vara möjligt.

Själv åkte jag alltid buss när jag skulle till mina möten med BSN Lund Öster i Södra Sandby när jag bodde inne i Lund.