tisdag, juni 16, 2009

Budget-KF 2009, dag 1, 12.00



Frågan om frysta politiker-arvoden

(M) "Kommunstyrelsens ordförande har en orimligt låg lön"
(Månadslönen ligger på runt 50 000)

Centerpartiet har väckt frågan om frysta arvoden för kommunens politiker under ett år (det år som är kvar till valet). Moderaterna går emot, precis som socialdemokraterna, vilket betyder att förslaget inte kommer att bifallas. Det är en intressant diskussion, tycker jag. En frysning av arvodena ger en besparing på, i sammanhanget ganska ynkliga, 200 000 kr.

Det finns flera intressanta argument när det gäller frysta löner:

(1) Det är hyckleri att frysa fritidspolitikernas arvoden samtidigt som kommunalråden har höga löner (runt 50 000).

(2) Det är också hyckleri att samtidigt som borgarna skär ner på verksamhet nästan överallt, med både generella nedskärningar på en procent och specifika nedläggningar av vissa verksamheter, frysa politikernas arvoden som "plåster på såren".

(3) Vi håller inte på med politik för pengarna, jag skulle göra detta även om jag inte fick några penar för det. Men samtidigt tar det mycket tid, och för exempelvis en småbarnsfamilj kan de arvoden man får på möten vara ett extra tillskott i semesterkassan när man har ledigt från politiken och verkligen kan ägna tid åt familjen.

(4) Sänkta arvoden är en symbolhandling i tider av ekonomisk kris. Vi har varsel och eventuellt uppsägningar på gång i kommunen, och i det sammanhanget bör politikernas arvoden och kommunalrådens löner inte höjas.

(5) Det är ett helt igenom populistiskt förslag som varken ger från eller till i kommunens budget som helhet.

(6) Sänkning eller frysta arvoden ger en bild av att fritidspolitiker lyfter en massa pengar från kommunen, vilket inte är sant, och speciellt inte sant om man räknar ut en timpeng (som jag gjorde inför mitt första budgetfullmäktige, timpengen blev runt 30 kronor, om jag inte missminner mig).

Vi röstade inte för förslaget i kommunstyrelsen, men kommer att göra det i kommunfullmäktige. Det handlar inte om så mycket pengar, utan är mer en symbolhandling som inte går att gå emot just nu. Demokratisk vänster menar att det är en utpressningssituation, vilket jag håller med om. Det är den borgerliga budgeten som tvingar fram ett sådant förslag, och de borde ta beslutet. Ibland måste man vara en tråkig och pragmatisk politiker, på gränsen till populist...

Inför nästa mandatperiod kommer partierna att förhandla bland annat arvoden, löner och politiska sekreterare inför de kommande fyra åren, och denna diskussion lär återkomma då.