torsdag, januari 29, 2009

Kommunfullmäktige 29 januari



Jag kom försent till KF idag, eftersom jag har haft praktik ute på min fina skola på landet. Och då vet man inte riktigt när man kommer hem igen. Jag är inte på topp vad gäller politiken, väntar på att det ska vända och bli lika kul som tidigare.

Dagens KF har en otroligt kort dagordning. Endast åtta ärenden (vi brukar ha 25), varav fyra interpellationer och två standardärenden (såna som bara måste vara med - anmälningar och valärenden). Så jag tänkte att det skulle bli ett kort möte, men det verkar det inte bli. Nu har vi lagt en timme på en (1) interpellation. Men eftersom det inte finns fler ärenden på dagordningen så lär vi väl fortsätta debattera interpellationer, trots att det bara ska göras under en timme.

De riktiga ärenden som har behandlats var uppföljning av kommunens handikapplan vad gäller undanröjande av fysiska hinder i Lund. Det andra var en detaljplan för Stora Råby, som efter mycket debatt om miljövänligt byggande (jag började lyssna mitt i), återremitterades av borgarna för att utreda konsekvenserna av oppositionens förslag.

Nu har vi alltså lagt en timme på en debatt om kvaliteteten i den privatiserade äldrevården. En sådan debatt som vi haft många gånger tidigare. En av de privata entreprenörerna vill betala de boende 1000 kr var och en miljon till kommunen som plåster på såren för tidigare problem på boendet, vilket vi i oppositionen tycker inte är acceptabelt.