torsdag, september 11, 2008

En present från svenskt näringsliv



Jag fick en present idag, från Svenskt Näringsliv. En liten bok, eller snarare ett häfte, med titeln "Lokalt företagsklimat - så ökar du trivsel, investeringar och tillväxt i din egen kommun". Jag blev såklart jätteglad - en present liksom! Bläddrade och insåg att det mest var bullshit. Jag menar, det är klart att jag fattade att det var bullshit så fort jag såg vem som var avsändare, men vid en genombläddring insåg jag att det inte ens var bra bullshit.

Låt mig beskriva boken:
På framsidan finns en skissad bild på fyra leende människor och en liten ruta med ett utropstecken bredvid: "Detta är en gör-det-själv-bok". Det utlovas tips och checklistor. Oj. Jag ser genast framför mig hur diverse folkpartister och centerpartister genast kokar en god kopp kaffe, hoppar i mysbyxorna och kryper upp i soffhörnet för att spänt vända till första bladet:

I kapitel 1 (nej, jag har inte läst hela boken, bara tittat på rubrikerna - jag har bättre saker för mig!*) läser vi att "många möten och en lyhörd dialog" är bra. Aha. Vi ska träffas och prata med varandra för att förbättra det lokala företagsklimatet. Smart. Nästa kapitel är kort: "Med rätt inställning kommer man långt". Tjo. Det kan man ju inte annat än att hålla med om. Vi ska vara glada och trevliga och har en bra "attityd". I kapitel 3 börjar det bli intressant: "God kommunal service - en nyckel till framgång". Där förespråkas bland annat företagslots. Det har vi i Lund, kostar ungefäe 1 miljon om året. Den berättar för företagen att de ska söka bygglov hos byggnadsnämnden. Grattis. I kapitel 4 släpper de bomben. "Bjud in till konkurrens!" heter det och skriker ut ord som offentlig upphandling, kundval och avknoppning. Till sist uppmanas vi att sätta på oss konkurrensglasögonen. Nej tack.

Men boken var underhållande, så jag ska nog spara den för regniga dagar.

* Till exempel att dricka vin med präststudenter