onsdag, augusti 27, 2008

"Mina barn och andras ungar"



Det regnar ute. Dagar som denna är den bästa sysselsättningen att sitta inne, dricka te och lyssna på P1. Nyligen satte jag teet i halsen och gapade en lång stund när jag lyssnade på ett reportage i Studio Ett. Det handlade om en stockholmsförort där föräldrar i villaområden och föräldrar i höghusområden inte vill ha sina barn i samma skola. De intervjuade föräldrarna menade att de svenska barnen (främst från villaområdet men även från höghusområdet) skulle lära sig "riktig svenska", inte svenska med brytning som talades i skolan i höghusområdet. En förälder menade, på största allvar, att integration inte kan börja med "försvarslösa barn" utan måste börja "någon annanstans". Otroligt. Man blir ju mörkrädd mitt på ljusa dagen.

Vidare intervjuades Pia Sundhage, förbundskapten för USAs fotbollslandslag, som vägrade åka till Vita Huset för att träffa Bush. Det hedrar henne. Jag trodde att det skulle komma vassa politiska kommentarer, men tyvärr slingrade hon sig lite och var klok och pragmatisk istället.