onsdag, augusti 20, 2008

Arbetsro > kunskapsmål



Ikväll utspelade sig höstens första nämndsmöte i Barn- och skolnämnd Lund Öster. Dagordningen var inget att jubla över, ganska tråkig om man, med all respekt, får säga så. Barngrupperna redovisades som vanligt, precis som om- och nybyggnadsprojekten i östra kommundelarna. Vidare detaljplaner för en del av Torna Hällestad och kvarteret Åbrodden i Genarp. Den senare är viktig för oss då den innebär en ut- och ombyggnad av Häckebergaskolan, vilket är nödvändigt. Vi fick även en (ganska tråkig - varför läser folk upp det som de skrivit på powerpointen ordagrant?) presentation av resultatet av ett antal enkäter som delats ut bland föräldrar och personal. Föräldrar fick svara på sådant som om deras barn trivs i skolan, om det finns mobbing, hur information mellan hem och skola funkar, med mera. De fick även värdera hur viktiga de tyckte dessa frågor var. 98 % av föräldrarna tyckte att arbetsro i skolan var en mycket viktig/viktig fråga (inte helt oväntat) och 78 % av samma föräldrar tyckte att det var mycket viktigt/viktigt att eleverna känner till sina kunskapsmål. Detta fick borgarna att rynka ögonbrynen, humma lite och ifrågasätta. Hur kunde det komma sig att de så välutbildade föräldrarna i Lund inte värderade kunskapsmålen högre än så?, verkade de fråga sig. För mig är det en självklarhet. För barn i grundskolan, åldrarna 7-15 år, är det viktigare att ha arbetsro i skolan än vid varje givet tillfälle vet hur duktiga de är i olika ämnen och vad de måste göra för att bli duktigare. Men ibland verkar det som att kunskapsmålen lever sina egna liv, högt svävandes med vingar av glänsande guld. Kvar på golvet sitter vi andra, vi som värderar arbetsro, och är djupt försjunkna i sådant som verkligen intresserar oss utan att fundera på om vi är bättre eller sämre än våra klasskamrater.