onsdag, maj 21, 2008

Ingen reklam tack

En av baksidorna med att vara politiker är att man då och då får reklam från Näringslivet i brevlådan. Nu är det "Entreprenör" som pockar på uppmärksamhet. Men jag vill inte läsa!

Uppdatering

Anledningen till att jag har fått ett nummer av denna eminenta tidning är den årliga företagsvänlighetslistan. Jag tror att jag skrev om det förra året också... Lund har halkat ner (!) 18 platser och ligger nu på plats 113 (av 290). Solna leder, före Vellinge, Danderyd, Nacka, Lindingö, Sollentuna och Täby.

Nu har jag bläddrat igenom tidningen, man måste ju lära känna fienden. Jag har förstått att tidningen Entreprenören drar igång en inofficiell Wikipedia-kampanj, där de uppmanar sina läsare att gå in och skriva bra saker om företagande. Dessutom har jag fått en insyn i vad som egentligen menas med "bra" företagande: det är när indier öppnar frisersalong under bar himmel i Delhi, skribenten tycker att vi har något att lära av det (s. 9). Den notisen ska jag faktiskt ta och riva ur. Ett utdrag:

"Vid en mur runt en park i Delhi hade två indiska herrar ställt upp två stolar
och speglar (...) Så här enkelt kan det vara att starta och driva ett företag.
Så är det inte i Sverige. (...) Frisersalongen i Delhi kan tjäna som förebild"