söndag, april 20, 2008

Heja sjuksköterskorna!

Jag har bloggat dåligt på sistone, vilket till viss del beror på att jag inte har gjort så mycket politik - men jag ska bättra mig vad gäller bloggandet...

Heja Vårdförbundet!

Jag vill bara helt kort uppmana alla att med alla till buds stående medel stödja Vårdförbundets strejk som börjar imorgon, måndag 12.00. Det är lätt att ta ställning - Vårdförbundets medlemmar måste ha högre löner! De gör ett av samhällets viktigaste jobb (om inte det viktigaste) och har inte bara dåliga arbetsförhållande (då de måste jobba natt och ofta stressa) utan också riktiga dåliga löner. Att det samtidigt är ett kvinnodominerat fackförbund vars motpart är den offentliga sektorn, gör inte saken lättare. Följ förhandlingarna och strejken på Vårdförbundets hemsida och hos tidningen Vårdfacket. Läs också i Sydsvenskan.

För övrigt vill jag rekommendera ett mycket intressant P1-program: Teologiska rummet om samhällets sekularisering. Alltid ett mycket intressant ämne. På KF på torsdag ska vi äntligen diskutera vänsterpartiets motion om skolavslutningar i kyrkan. Inför den diskussionen vill jag också rekommendera en intressant artikel i gårdagens Helsingborgs Dagblad, Avslutning i både skola och kyrka, som presenterar en intressant modell.