måndag, mars 24, 2008

Älskade ungdomsförbund

Det har varit kongress, den 44:e i ordningen. Det var en helt fantastisk tillställning! En kamrat beskrev det väldigt bra under en rökpaus*: En tung sten har lyfts från mitt hjärta. Jag kände det redan på rikstinget förra våren, att allt skit är över. Tack vare alla nya underbara medlemmar kan man se framåt igen. Lundaklubben var representerad av många ombud som skötte sig utmärkt i talarstolen. Debatterna var bra och intressanta, talen fantastiska, kongressfesten fruktansvärt rolig och det bästa av allt: Vi i världens bästa valberedning avslutade vårt arbete med flaggan i topp. I två och ett halvt år har vi i valberedningen glidit runt på centrala arrangemang för att lyssna, titta och anteckna. Den senaste månaden har jag tänkt på FS, PK, SK och revisorer dygnet runt. Det kändes totalt overkligt att presentera förslagen på kongressen i förrgår. Helt plötsligt hade vi nått målet och gjort det vi skulle. Det har varit otroligt roligt att sitta i valberedningen och vi har haft väldigt trevligt när vi har setts på centrala arrangemang, och arbetet på kongressen gick väldigt bra och smidigt tack vare att grundjobbet gjordes förra helgen. Men jag är färdig med det nu och kandiderade inte för ännu en period. Jag kände inte att jag kunde upprätthålla den ambitionsnivå som jag vill att en valberedare ska ha ytterligare tre år.


Innan kongressen kändes det som ett avslut. Det var nästan lite sorgligt när Ida öppnade mötet och förhandlingarna tog vid. Men någonting hände och påväg därifrån kändes det istället som en nystart, och jag var nog inte den enda som var peppad till max när de sista tonerna av Internationalen klingade ut. Det kanske inte var min sista kongress ändå.


Förresten, jag glömde ju det viktigaste. Förslagen på FS, PK och SK samt revisorer gick igenom helt i enlighet med våra förslag, till och med suppleantordningen till FS! Dessutom gick FS-förslaget igenom med stor majoritet. Hur stor är sannolikheten att det händer? Vi var helt enkelt världens bästa valberedning.

Tack alla ombud, funktionärer och förbudsstyrelsen för en underbar kongress!


* Jag röker såklart inte, men alla vet ju att de mest intressanta diskussionerna alltid förs under rökpauserna!

ovan: Avslutningen med Internationalen. Och den grymma banderollen!
nedan: En av alla de rösträkningsbilder jag tog. Det är så vackert när alla räcker upp röstkorten!