måndag, februari 04, 2008

Bryt borgarväldet!

Det börjar bli sent, och jag har lovat mig själv att inte blogga mitt i natten, men det var ju KomPol ikväll och det måste jag ju rapportera från! Lite smått och gott blev det:

Kundval i äldreomsorgen
Borgarna har bestämt sig för att införa kundval i äldreomsorgen i Lund. Inte så oväntat men desto mer beklagligt. Nu har man dessutom bestämt sig för att det är okej för personalen att jobba halvtid för kommunen och driva ett eget företag i samma bransch på halvtid, alltså konkurrera med sin egen arbetsgivare. Vi i oppositionen anser att det strider mot kommunallagen och har överklagat.
Det kommer att bli ont om platser på äldreboendena i framtiden, ju äldre 40-talistgenerationen blir. I framtiden kommer vi att behöva bygga ett äldreboende ("särskilt boende") med 4o lägenheter vartannat år.

Budget 2009
De första ramarna för budgeten för nästa år har offentliggjorts, men budgeten klubbas inte förrän i juni. Borgarna väljer att låta skatten vara och inte sänka nästa år, men drar ändå ner runt 17 miljoner på kommunens verksamhet. Det betyder 0,8 procent på alla nämnder. Skamligt. De har under mandatperioden sänkt skatten med 4o öre, vilket motsvarar en minskning av kommunens verksamhet med 70 miljoner. Inga småpengar precis. Vi har inte bestämt oss för vår linje än men en gissning är att vi återställer borgarnas nedskärningar och yrkar på samma skatt som 2006.

Genusperspektiv på översiktsplanen...
...blev det tyvärr inget av, trots vårt idoga förhandlande. Borgarna anser inte att översiktsplanen för kommunen har med människor att göra och nöjer sig med att skriva något luddigt om "sociala hänsyn".

Hemlösheten
Vid årsskiftet tog en ny organisation över Lunds "härbärge" och det är nu öppet dygnet runt. Antalet besökare har ökat mycket under årets första månad, och hittills har 12 personer nekats tillträde eftersom det inte funnits några platser. Detta är otroligt problematiskt. Samtidigt byggs det på alla håll och kanter i Lund, och trots att det är beslutat vägrar borgarna kräva byggbolagen på att tillräckligt många lägenheter ska avsättas till den sociala förturen.

För övrigt har årets andra årsmöte gått av stapeln, och jag blev invald i VSFs styrelse. Det ska bli väldigt roligt!
För övrigt är det Super-Tuesday imorgon. Eftersom jag ska på studentmässa i Helsingborg kan jag inte ha min Hillary-tröja på mig, men jag hoppas att det går bra för henne ändå.