torsdag, januari 10, 2008

Jag vet att man inte får ... men jag hatar gatstenarna!

När jag började aktivera mig i kommunpolitiken i Lund lärde jag mig en sak ganska snabbt - det finns vissa "heliga kor" för vänsterpartiet i Lund, som folk inte brukar ifrågasätta (detta ska tas med en nypa salt, vi har ett mycket bra debattklimat i partiföreningen!):

  • Höga hus är per definition fula.
  • Gatstenar är mycket charmigt och ska alltid försvaras.

Jag håller inte med om något av ovanstående. Höga hus kan vara mycket vackra. Lund är och ska inte vara en by. Den senaste tiden har partiföreningens kommunpolitiker börjat tänka om lite i frågan, men det kippas fortfarande efter andan när man föreslår byggande av höga hus eller berömmer ett redan existerande högt hus. Gatstenarna däremot, de försvaras fortfarande in i det sista. Jag har förstått att argumenten handlar om att det är vackert och charmigt.

Jag har börjat hata gatstenar. När jag flyttade till Lund tyckte jag att det var charmigt att ha gatsten inte bara på gågator och shoppinggator, utan även på vanliga gator. Jag tycker inte det längre. För några veckor sedan hade Sydsvenskan ett par artiklar om arbetsskador hos renhållningsarbetarna orsakade av många års körning på gatstenarna. Det är ju logiskt. Man hoppar och studsar av att köra och cykla på gatstenar och man behöver inte vara läkare för att inse att det leder till arbetsskador efter 25 års hoppande och studsande.

Jag cyklar mycket på vägar med gatsten, och är fruktanvärt trött på detta hoppande och studsande. Min fortfarande ganska nya cykel skramlar och handbromsen har hoppat sönder (jag lägger skulden för detta på gatstenarna). Dessutom blir stenarna fruktansvärt hala så fort det regnar. Har man en tung ryggsäck får man snart ont av att den studsar mot ryggen. Gatorna blir också smutsigare, eftersom glasbitar och annat skit stannar i mellanrummen mellan stenarna. Lösningen är inte att asfaltera hela staden, det är nog lite för drastiskt. På gatan förbi Stadsbiblioteket har man anlagt en liten cykelfil, med asfalt. Så borde det se ut på fler gator i staden.

Jag lanserar härmed en liten omröstning. Vad tycker ni om gatstenarna i Lund? Rösta i vänstra kanten på bloggen.


För övrigt vann Hillary Clinton i New Hampshire, det gjorde mig glad. Och för övrigt tycker jag att Mike lives in Ikea är väldigt roligt