onsdag, augusti 08, 2007

Upptäcksfärd i östra Lund, del 2: Torna Hällestad

To all of you byhåle-lovers out there. Jag förstår att ni har väntat och längtat på den andra delen av reseberättelsen om min upptäcksfärd i den östra delen av Lund, eller kort och gott "i Öster" som vi byfanatiker säger. Idag var det dags igen. Kommunpolitiker från "innerstan" åker ut till byarna för att "se hur folket har det". Kommunpolitiker från innerstan åker sedan tillbaka till innerstan och berättar hur "gemytligt" och "charmigt" det är på landet. Eller nåt. Idag styrdes kosan mot Torna Hällestad, ett par kilometer nordöst om Dalby utanför Lund.

I Torna Hällestad bor 600 personer. Det finns en kyrka, en skola, en förskola (två avdelningar), en ICA-butik (!) och ett café som har öppet söndagar mellan 14 och 17! Skolan har årskurs F-3, och både skolan och förskolan är under om- och tillbyggnad för att kunna minska barngrupperna och ta emot fler förskoleelever. Runt omkring finns naturreservat, åkrar och beteshagar med hästar, ännu fler hästar och kor... Jag traskade runt i byn i en timme och tog bland annat en titt på utbyggnadsområdet. Det finns tyvärr inga LKF-lägenheter. Efter en timme i gassande sol intog jag min lunch under en ek i Prästaskogens naturreservat precis utanför byn.

Torna Hällestad och Revinge är ganska olika till sin uppbyggnad. Revinge liknar mer ett villaområde som slängts ut på slätten, med en väg som går runt byn i en cirkel och villagator parallellt innanför "ringvägen". Torna Hällestad ser ut som "en riktig by", med en väg rakt igenom byn, från vilken villagatorna utgör tvärgator. Kyrkan ligger mitt i byn, med skolan på ena sidan och butiken på den andra. Torna Hällestad känns lite mer levande.

På eftermiddagen åkte jag ut till Södra Sandby för att ha arbetsutskottsmöte med Barn- och skolnämnd Lund Öster. Ganska okomplicerad dagordning förutom de två friskoleansökningarna. Sossarna i min nämnd har ett starkt ideologiskt motstånd mot friskolor så från vår sida är vi helt eniga. Men den borgerliga majoriteten jublar såklart.

Stolt som en tupp berättade jag på fikat efter mötet (ja, man har sånt, mycket trevligt) att jag varit på upptäcksfärd i Öster (alla mina nämndskollegor bor i någon av byarna, och har gjort det sedan urminnestider. De känner till varenda träd, krök och gubbe). Genast började diskussionerna om vilka andra (mindre) byar, våtmarker och fågelsjöar jag borde besöka, det tipsades om den kortaste vägen till Sturup (över Genarp) och förelästes om gamla kommungränser och -sammanslagningar. Innan mötet hörde jag mig själv yppa orden "det ska bli kul att träffa alla igen". Och det är faktiskt kul att den politiska verksamheten kommer igång så smått igen...

Jag insåg att mitt resereportage från Revinge saknade idylliska bilder. Därför lånade jag föräldrarnas digitalkamera för att fånga den gemytliga stämningen i Torna Hällestad:


Skolan, utbyggnadsområdet och kyrkan. Man vet att man är i en by när det är hästskit på trottoaren. Och längst ner till höger ICA-butiken.