måndag, juli 30, 2007

Regn = insändareskrivning!

Ja, vad ska man göra när det regnar, är 16 grader ute och man precis har läst ut en bra bok?

Höj studiemedlet!

Svar till Ulrik Franke, fria moderata studentförbundet: ”Syna det egna samvetet”, HD 30/7

Diskussionen om studiemedlet är en av de viktigaste politiska frågorna för oss som studerar på
universitet, folkhögskolor och högskolor. Idag har vi studenter 7364 kronor att leva på varje månad. En stor del av detta är lån som ska betalas tillbaka. Det är inte precis en lyxtillvaro. Sveriges förenade studentkårer (SFS) driver kravet på att studenterna ska få högre studiemedel, eftersom vi studenter idag går back varje månad. Enligt de beräkningar SFS gör går vi minus nästan 700 kronor när alla nödvändiga utgifter är betalda. Då är inte sådant som internet hemma och ett litet sparande med. Den förra regeringen höjde, efter påtryckning från samarbetspartierna, studiemedlet med några hundralappar. Innan den höjningen gick studenterna 1000 kronor back varje månad (se SFS:s beräkningar på http://hojstudiemedlet.sfs.se). Detta är alltså studenternas vardag. Det kan tilläggas att hyrorna för de studentlägenheter som byggs idag är långt högre än en student klarar av. Därför är byggandet av hyresrätter med rimliga hyror också ett viktigt krav för oss studenter.

Ulrik Franke från fria moderata studentförbundet tycker inte att ovanstående är ett problem. Frankes lösning är att studenterna ska arbeta på sin fritid. Detta gör mig otroligt arg. Att studera är nämligen redan ett heltidsjobb! När jag läser mina 30 högskolepoäng per termin för att få min lärarexamen gör jag det som min heltidssysselsättning. Att kräva att jag ska ta ett timjobb på min fritid är samtidigt att kräva att jag ska ta av den tid jag har för inläsning och återhämtning, alltså min 8 timmars fritid, för att klara mitt uppehälle! Att kräva detta är att skicka Sveriges arbetsmarknad många år bakåt i tiden, och närma sig en arbetsmarknad där människor behöver inte bara ett utan kanske även två eller tre jobb för att klara sig. Att kräva detta är att anse att människor inte behöver fritid och tid för vila och återhämtning. Det är inte annat än förakt för oss studenter som studerar på heltid. Den enda realistiska lösningen på studenternas tuffa ekonomi är att höja studiemedlet!

Hanna Gunnarsson
lärarstudent och medlem i Vänsterns Studentförbund