onsdag, juli 18, 2007

En uppvisning i klyschor

Ja, det är bara att konstatera, tanken att det här med att ha sommarlov från kommunalpolitiken betyder att ha sommarlov från att blogga, har ju kraschat rejält. Jag har insett att kommunpolitiken inte tar semester. Diskussionen om bänkarna (se tidigare blogginlägg) är fortfarande het på insändarsidan. Igår läste jag en av de roligaste insändarna på länge. Det är uppenbart att det är många kommunpolitiker som såhär i semestertider har tid att skriva insändare. En folkpartist lade sig i debatten om bänkarna och människovärde genom att skriva en och en halv spalt klyschor. Det tycker jag är värt att återge:

"Men om vi verkligen ska hitta bra lösningar på alla de problem som ligger bakom måste vi hitta lösningar som sträcker sig över de fastlåsta blocken i Lunds kommunfullmäktige"

"Jag är beredd att bidra med vad jag kan för att hitta sådana lösningar och att hitta breda överenskommelser där vi gemensamt faktiskt gör något, inte bara pratar.

"I det arbetet måste många av kommunens olika verksamhetsområden samverka för att vi med trovärdighet ska hjälpa våra medmänniskor"

"Jag är övertygad om att om vi allihop lägger bort lite, bara lite, av vår politiska prestige som lägrat sig över oss kommunpolitiker i Lund så ska vi nog, höger som vänster, göra Lund till den bästa staden att bo i, för alla."

Denna insändare föranledde en diskussion mellan mig och den enda av mina korridorare som är kvar här i sommar. Vi kom fram till flera lösningar:

1) Vi placerar oss varannan borgare varannan oppositionell i KF-salen, bjuder varandra på kaffe och ger varandra massage i pauserna.
2) Vi börjar varje mandatperiod med att sitta i ring (barfota) och, efter att ha "surrat i bikupor", målar en bild av den vi sitter bredvid och presenterar denna. På så sätt lär vi känna varandra bättre, och därmed minskar prestigen oss emellan.
3) Vi måste göra annat än att prata på mötena. Lite frigörande dans kanske.
4) Alla drar en lapp ur en hatt där det står hur de ska rösta, så vi inte bara följer blocken hela tiden.

Om borgarna vill "sträcka sig över de fastlåsta blocken" är de väldigt välkomna att rösta med oss i (v) när vår motion om kommunal bostadsförmedling kommer upp senare i år. Dessutom får ni i det borgerliga blocket gärna låsa upp er genom att rösta med oss i oppositionen när vi kräver mer pengar till viktiga saker som psykiatrin och byggandet av hyresrätter. På så sätt blir Lund den bästa staden att bo i, för alla.

(Och ja, jag raljerar. Men det får man göra när folk lägger ner tid på att skriva insändare som absolut inte säger någonting överhuvudtaget.)