måndag, juli 16, 2007

Bygg en riktig skejtpark i Helsingborg!

Jag är i Helsingborg ett par dagar i veckan, och Helsingborgs dagblads insändarsida är en pinsamt tråkig historia. Därför drar jag mitt strå till stacken, och hoppas att jag kan reta upp diverse inskränkta borgare på kuppen. Min erfarenhet är att borgare ryser av skräck varje gång de hör ordet graffiti... Följande är alltså en insändare till Helsingborgs dagblad.

Helsingborgs dagblad rapporterade nyligen att ungdomarna i Rydebäck vill ha en skejtpark. För mig låter det som en självklarhet, att skejta är ett populärt fritidsintresse och idrottsutövning hos ungdomar idag. Fler och fler kommuner inser det och bygger skejtparker där skejtingen kan utövas. Precis som att vi inte vill att ungdomar ska spela fotboll, tennis eller rida var som helst, vill vi inte heller att skejtåkandet ska ske var som helst. Därför är det inte så konstigt att både de boende i Rydebäck och de ungdomar som skejtar där vill att det ska byggas en riktigt park. I Malmö byggde kommunen tillsammans med föreningar en sådan för ett par år sedan, för att koncentrera skejtandet till ett ställe. Parken heter Stapelbäddsparken.
Den fick snabbt internationellt rykte och lockar nu till sig stora tävlingar med åkare från eliten (se www.stapelbaddsparken.se). Förutom möjligheter till att skejta finns café, olika ungdomsgrupper (bland annat en graffiti-grupp för tjejer!) och ett alldeles nytt ”container-bibliotek”. När man är trött på att skejta går det alltså att ta en bit mat eller läsa en god bok! Stapelbäddsparken har hjälp Malmö att bli årets ungdomskommun 2006.

Tänk om Helsingborg hade kunnat bygga en sådan här plats, där idrottsutövande samsas med kulturutövande och ungdomsinflytande. Kanske hade Helsingborg då kunnat ta ett steg mot den där hägrande ”årets ungdomskommuns”-utmärkelsen! Fram till dess rekommenderar jag Helsingborgs fritidspolitiker att åka ner till Malmö och strosa runt på Stapel-festivalen i början av augusti!

Hanna Gunnarsson, Lund
vänsterpartist på
sommarbete i Helsingborg

För övrigt är Nyamku Sabuni regeringens pinsammaste minister. Hoppas hon är nästa att bli sparkad av Reinfeldt den allsmäktige.
För övrigt bjöd HIF på ännu en rafflande match igår på Olympia, i underbart sommarväder. "Hej hå, hej hå, mot sm-guld vi gå..."