söndag, maj 06, 2007

Söndag med vardagslyx

Mycket har sagts den senaste tiden om lärarutbildningen, det mesta väldigt onyanserat. Men en sak som stämmer är att det inte är särskilt högt tempo. Därför har det inte givit några stora dåliga samveten att söndagen har spenderats i skuggan under ett träd på Michael Hansens innergård. Har tagit mig tid att läsa tidningen riktigt ordentligt. I sydsvenskan läser jag att glasmästare Arne Paulsson återigen leker stadsplanerare i Lund. Fastighetsägare Paulsson, som tidigare har varit drivande när kommunen beslutat om att investera en ny arena, tycker att det behövs nya stora livsmedelsbutiker i utkanten av Lund. Ni vet sådana som man bara kan nå med bil... I artikeln spekuleras i att Ica Tuna, butiken som jag och horder av studenter besöker minst två gånger varje dag, kommer att försvinna på sikt. Jag vägrar låta Paulsson låtsasplanera bort mitt Ica Tuna!
För några dagar sedan fanns en annan intressant artikel i nämnda tidning, om problemet med missbrukare som befinner sig på Vårfruskolans område vid Bankgatan. Föräldrarna är sjävklart oroliga och vill helst ta bort de bänkar vid Carlssons trädgärd där de anser att missbrukare sitter på dagarna. Min partikamrat Nilla hade en bra insändare inne samma dag som berör problemet med missbrukare i Lund. Lunds missbrukare har den senaste tiden jagats runt i stan. Först stängdes Bytaregången eftersom icke önskvärda människor befann sig där, tidigare har det höjts röster för att ta bort bänkarna på St Knuts torg vid stationen, och nu är det bänkarna vid Carlssons trädgård som man vill ta bort. Vad kommer näst? Ska bänkarna vid Konsthallen också bort? Som om det är bänkar som leder till missbruk... Problemen med missbruk och hemlöshet löses inte genom att vi jagar runt folk i staden och plockar bort bänkarna!

I dagarna avslutas den stora Palestinafestivalen som ägt rum i Lund och Malmö. Ikväll ska jag på bio med mina kamrater i VSF Lund och se en av filmerna, och igår var jag på Palestinagruppernas seminarium i ett fullsatt auditorium på Kulturen. Det var mycket intressant, med bland annat KG Hammar, Dick Harrisson och Jan Hjärpe. Jag är lite svag för KG Hammar, tycker att han säger många bra och tänkvärda saker och har gjort mycket för Svenska kyrkan. Ångrar att jag inte hade mig med ett anteckningblock, för det sades många bra saker. Jan Hjärpes historia om Hamas fotbollslag, där ungdomarna helt enkelt vill vara och se ut som fotbollsspelare, har jag hört förut, men den är alltid tänkvärd.

Vid 20-tiden ikväll är valet i Frankrike klart. Jag hoppas innerligt att Segolène Royal vinner. Konsekvenserna av Sarkozy som president i Frankrike vill jag inte ens tänka på.

För övrigt är vardagslyx när man får tag i en DN. Men idag måste jag erkänna att tidningen inte var min. Den låg nere i trapphuset och eftersom det redan är eftermiddag och ingen hämtat den, "lånade" jag den. Jag ska snart kasta mig över DN Debatt.