torsdag, maj 10, 2007

Inspirerande inspirationsdag

Igår var jag en duktig kommunalpolitiker...

Efter lunch var jag på "Inspirationsdag för skolforskning och skolutveckling". Ja, jag håller med, det låter som en dammig föreläsning på lärarutbildningen. Men så var det inte, utan det var en väldigt trevlig eftermiddag där en stor grupp lärare från Lunds skolor samlades och delade med sig av sina erfarenheter om skolforskning. I Lund finns en politisk vilja att lärare, i alla åldersspår och alla ämnen, ska kunna ägna sig åt forskning. Därför finns det ett stort antal intressanta forskningsprojekt som att presentera. Jag var där efter att ha fått en inbjudan från nämnden, och minglade runt som både lärarstudent och skolpolitiker. En mycket bra kombination, som öppnar alla dörrar... Nu har jag en stor hög informationsmaterial om mångfaldsprojekt, demokratiprojekt, genuspedagogerna, didaktikerna, lärarförbundet m.m. att läsa någon gång. Förhoppningsvis kommer den inte bara att bli ännu en pappershög på mitt skrivbord.

Inspirerad av alla glada och leende inspiratörer fortsatte jag till ett spontant studiebesök på Wickmanska, Lunds ungdomscafé. Ungdomstinget, som jag skrivit om tidigare, fick lokalerna för något år sedan och nu finns ett café, musikscen, "skapa-rum", datorer och mötesrum för Lunds ungdomar. Jag hade aldrig varit där och fick en rundvandring. Passade även på att lämna min mejladress och uppmuntra ungdomarna att kontakta "oss politiker"...

Kvällen spenderades på nämndsmöte med Barn- och Skolnämnd Lund Öster. Nog det kortaste nämndsmötet jag varit på, vi var klara efter en timme! Den stora frågan handlade om vilka utbyggnadsprojekt som vi prioriterar högst i vårt område. Svaret är att vi vill prioritera alla projekt högst. Vi har ett mycket stort behov av att bygga nya förskolor i byarna, så om någon har lite mark över och vill ge den till kommunen, så är det fritt fram!

För övrigt hörde jag det bästa/gulligaste/roligaste på länge för någon vecka sedan. En kvinna från ett oppositionsparti berättade att hon är gift med en man från ett majoritetsparti, och förklarade hur deras familj fungerar: "När jag är i majoritet är det jag som är politikern i familjen. När han är i majoritet är det han som är politikern i familjen..."