torsdag, maj 31, 2007

Demokrati och bildning (och chips)

Idag har jag varit på en föreläsning med rubriken "kunskap, demokrati och bildning". Den anordnades inom ramarna för Lunds skolors och förskolors Demokratiprojekt. Som lärarstudent känner jag mig hyfsat hemma i diskussionerna om kunskap vs. bildning, om kunskapsbegrepp som fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Men det var ändå mycket intressant. Utanför gav sedan föreläsaren, en demokrati- och bildningsprofessor från Örebro, en känga åt Jan Björklund och hans förmedlingspedagogik (och sånt är ju alltid uppskattat!). Demokratiprojektet består av 24 projekt på Lunds skolor och förskolor med syfte att utveckla demokratin i skolan/förskolan, för att på så sätt stärka demokratin i samhället. Om ett och ett halvt år kommer slutrapporten, det ska bli mycket spännande. Det finns många riktigt bra projekt där ute!

För övrigt vill Mor, med tanke på gårdagens kommentaren om chipsen som inte längre kommer in i vårt hus och den efterföljande kommentaren av "Anders" som gillar chips (du har blod på dina händer, Anders!), framföra följande (efter att ha konstaterat att "den där Anders, han har nog inte så bra koll på det där med politik"): "Konsumenter har bara en möjlighet att visa sina åsikter nämligen via bojkott.Vilket fö FN också brukar använda sig av". Jag vet inte om jag håller med helt och hållet, men ändå: Go Mamma!